Nieuwe lading en voorbereiding van de terugreis

Introductie

De levering van de retourlading werd afgewacht op de rivier Demerary. Tijdens het 6 weken durende verblijf in Demerary had de bemanning weinig te doen. Veel van het noodzakelijke onderhoud aan de Eenigheid was al in de kolonie Essequebo gedaan. Regelmatig werden de zeilen gelucht, de ankertouwen gerepareerd en werd brandhout gekapt. In november werden dagelijks vaten en zakken met suiker en koffie en andere producten van de plantages aan boord gebracht. Ook ging er een brievenzak mee, met brieven van de plantagebewoners aan hun familie en in Nederland. Tot slot werden watervaten geladen en was het schip klaar voor vertrek.

Documenten

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0059

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0062

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0063

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0066

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0066

Werkbladen

Introductieles Les 6.1 Nieuwe lading en voorbereiding van de terugreis Les 6.1 Nieuwe lading – Rekenen Les 6.1 Nieuwe lading – Taal Les 6.1 Nieuwe lading – WO

Extra

Kijkopdracht – film (internet)

Waarschuwing: sommige beelden die worden vertoond kunnen als schokkend worden ervaren.

Klokhuisuitzending van De slavernij junior : Suiker (Aflevering 2). 20.00 min.
Nederlands gesproken. Ondertiteling is in verschillende talen aanwezig. Klik rechts onderaan op ‘subtitles’ en ga met het pijltje naar ‘Ondertitel vertalen’. Kies een taal en klik op OK.

Deze film gaat over slavernij en suiker. Suiker wordt vooral gebruikt als zoetstof. Suiker wordt gewonnen uit suikerriet. Dat werd in de 17de-19de eeuw verbouwd op suikerplantages in de koloniën. De plantages werden bewerkt door Afrikanen die tot slaaf gemaakt waren. Het werk op de suikerplantages was zwaar en gevaarlijk. De slaven kregen weinig eten en als ze iets verkeerds hadden gedaan in de ogen van hun meester, werden ze heel zwaar gestraft. Sommigen probeerden te ontsnappen en soms lukte dat. Nederland schafte de slavernij pas af in 1863. Drie jongens uit Nederland hebben zich verdiept in slavernij en over wat ze daar in hun leven van merken. Ze praten er samen over en ze maken een rap over slavernij. Die voeren ze uit op Keti Koti Dag, de jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij en het feest van de verbroken ketenen.

Bekijk de film over de slavernij en suiker en maak daarna de opdracht.

Opdracht:

  1. Bespreek de film in de klas. Wat vond je van de uitzending? Heb je een beeld gekregen van hoe het leven was op de plantages en hoe zwaar het leven was voor de tot slaaf gemaakte Afrikanen? Welk beeld of welke scène is je het meest bijgebleven en waarom? Maak aantekeningen van wat je hebt besproken.
  2. De jongens in de film praten samen over slavernij en ze maken een rap over hoe erg het was, hoe het nu is en wat zij daarvan vinden. Zou jij een rap kunnen maken over slavernij? Vorm groepjes van drie, vier of vijf leerlingen en bedenk wat er in de rap moet komen. Alleen over vroeger en hoe erg het was, of ook over nu, en over wat je nu nog van het slavernijverleden merkt. En is het goed om in de rap iets over het gedeelde verleden te zeggen, dat alle mensen samen met elkaar kunnen praten en samen activiteiten kunnen ondernemen om samen verder te gaan met respect voor elkaar? Gebruik ook je aantekeningen die je bij opdracht 1 hebt gemaakt.
  3. Presenteer je rap aan de groep of klas. Als het mogelijk is, kun je samen met je docent kijken of je de rap kunt uitvoeren op een speciale schooldag. Of, als in jouw land Keti Koti Dag gehouden wordt, of een andere geschikte feest- of herdenkingsdag, kun je samen met de docent vragen of je de rap daar mag uitvoeren.

 

Werkblad voor de extra opdracht



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien