Aan boord

Introductie

Het leven aan boord verliep volgens vaste regels. Er was altijd wel iets te doen; schoonmaken, iets repareren en wacht houden. Zodra de bemanningsleden aan boord kwamen, werden ze ingedeeld in wachten. Een wacht duurde vier uur. De tijd voor zo’n wacht werd gemeten met een zandloper, ook wel glas genoemd. Een glas duurde een half uur. Na elk half uur werd de zandloper gekeerd, hierbij werd de scheepsbel geluid, zodat de bemanning wist dat er een half uur verstreken was.

Documenten

De Eenigheid
Lengtedoorsnede van het schip de Eenigheid.

Het gebed
MCC inv.nr 1778

Logboek opperstuurman
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0018

Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889

Logboek opperstuurman
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0034

Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889

Logboek opperstuurman
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0037

Werkbladen

Introductieles Les 3.1 Omstandigheden aan boord Les 3.1 Omstandigheden aan boord – Rekenen Les 3.1 Omstandigheden aan boord – Taal Les 3.1 Omstandigheden aan boord – Wereldoriëntatie

Extra

Kijkopdracht – film (internet)

Waarschuwing: sommige beelden die worden vertoond kunnen als schokkend worden ervaren.

Klokhuisuitzending van De slavernij junior : Slaven (Aflevering 1). 21.12 min.
Nederlands gesproken. Ondertiteling is in verschillende talen aanwezig. Klik rechts onderaan op ‘subtitles’ en ga met het pijltje naar ‘Ondertitel vertalen’. Kies een taal en klik op OK.

Deze film gaat over de geschiedenis van de driehoekshandel. Schepen voeren met ruilgoederen vanuit Nederland naar Afrika om daar slaven goud en ivoor te kopen (ruilhandel). De goederen en de gevangen Afrikanen werden verscheept over de Atlantische Oceaan naar West-Indië (Zuid- en Noord Amerika en de Caraïben). Daar werden de Afrikanen verkocht om als slaven te werken op plantages. De schepen vertrokken met hun retourlading, voornamelijk suiker, cacao, koffie en tabak, terug naar Nederland. De drie jongens in de film gaan op zoek naar de geschiedenis van de slavenhandel. Ze stellen vragen aan deskundigen en een van de jongens laat uitzoeken uit welk land zijn verre voorouders oorspronkelijk vandaan kwamen.

Bekijk de uitzending over de slavenhandel en maak daarna de opdracht.

Opdracht:

  1. Bespreek de film in de klas. Wat vond je van de uitzending? Heb je een beeld gekregen van hoe de slavenhandel was georganiseerd? Welk beeld of welke scène is je het meest bijgebleven en waarom? Maak aantekeningen van wat je hebt besproken.
  2. De jongens in de film stellen vragen aan verschillende mensen. Vorm groepjes van vier of vijf leerlingen en maak een lijstje van vragen over slavenhandel die je zou willen stellen aan onderstaande deskundigen:
  3. - een historicus die onderzoek heeft gedaan naar slavenhandel.
    - de directeur van een museum met voorwerpen met betrekking tot slavenhandel in de collectie of van bijvoorbeeld een gebouw of fort dat vroeger met de slavenhandel te maken had.
    - een archivaris die archieven over slavenhandel en over voorouderonderzoek beheert.
    - een archeoloog die opgravingen en onderzoek heeft gedaan met betrekking tot slavenhandel.
    - een vertegenwoordiger van een groep, een vereniging of een stichting die zich bezig houdt met de erfenis van het slavernijverleden.

  4. Als het mogelijk is, kan de docent een of meerdere deskundigen uitnodigen in de klas om de vragen aan te stellen. Misschien kun je de vragen ook per e-mail of telefonisch stellen of zelf een bezoek brengen aan de instelling waar de deskundige werkt. Zie voor ideeën de lessuggesties.
  5. Verwerk de vragen en antwoorden in een werkstuk waarin je ook een verslag van de film opneemt en je aantekeningen die je bij opdracht 1 hebt gemaakt.

 

Werkblad voor de extra opdracht



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien