Extreem weer

Introductie

De opvarenden waren allemaal verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op het schip. Een aantal taken stond vast op papier. Er was genoeg werk te doen. De bemanning begon onder leiding van de kapitein de dag met een gebed. Om 8 uur moest iedereen aan het werk. De weersomstandigheden tijdens de reis van de Eenigheid waren soms heel erg slecht. Tijdens een storm kon er iets mis- of kapot gaan. De scheepsraad moest dan een verklaring afleggen. De scheepsraad werd gevormd door de officieren aan boord.

Documenten

Cargazoen
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_375.3_0136

Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0007

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0008

Logboek
Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) 1720-1889 – NL-MdbZA_20_383_0009

Europa
ZI-I-0002

Werkbladen

Introductieles Les 2.2 Extreem weer Les 2.2 Extreem weer – Rekenen Les 2.2 Extreem weer – Taal Les 2.2 Extreem weer – WO

Extra

Archiefonderzoek met behulp van internet
Deze opdracht voor jonge archiefonderzoekers gaat over het leggen van verbanden tussen documenten. Door verschillende documenten over dezelfde gebeurtenis of over hetzelfde onderwerp met elkaar te vergelijken, kun je er achter komen hoe, waarom en wanneer iets heeft plaatsgevonden. Archiefonderzoek is dus iets voor echte speurneuzen!

In het archief van de MCC vind je verschillende documenten. Ook alle documenten van de reis van het schip de Eenigheid. Veel van deze documenten staan op de website MCC Slavenreis d’Eenigheid. Deze zoekopdracht gaat over problemen vanwege slecht weer.

Bekijk het verslag van de opperstuurman in het logboek op 5 april 1762. Daarin schrijft hij dat er 2 waterkano’s zijn omgeslagen en dat ze daardoor watervaten hebben verloren. Let op: in de tekst worden de vaten ook wel ‘aamen’ genoemd.

Bekijk het verslag van de opperstuurman in het logboek op 30 april 1762. Daarin gaat het ook weer over de watervaten (aamen).

Bekijk de verklaring van de scheepsraad van de Eenigheid, geschreven op 12 mei 1762 over de omgeslagen waterkano’s en de verloren watervaten (aamen).

Beantwoord de volgende vragen:

1. Op welke dag verloor het schip de watervaten?
2. Hoeveel watervaten zijn er verloren gegaan?
3. Hoeveel nieuwe watervaten heeft de kapitein gekocht?
4. Op welke dag kwamen de nieuwe watervaten aan boord?
5. In welk document staat een verkeerde datum genoemd?
6. Hoe weet je dat die verkeerde datum een vergissing is?

 

Werkblad voor de extra opdracht



WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien